טיפ מס׳ 2: בקיעת שיניים אצל תינוקות – כך תקלי על כאבים

בגיל 9 חודשים, באותו יום (תאומות או לא?), הוציאו הבנות שלי שן ראשונה. כעת, בגיל שנה וחצי, הן מתמודדות עם שלהי התקופה הזו ומוציאות את השיניים האחוריות, הכואבות ביותר. מה ניתן לעשות כדי להקל על הסבל?

להלן המלצות של ד"ר אפרים רוזנבאום, מומחה לרפואת ילדים ומתבגרים, ״לאומית שירותי בריאות״. 

שיניים בוקעות אצל תינוקות בגילאי 4-15 חודשים. (אם אף שן לא בוקעת עד גיל 18 חודש, מומלץ לפנות לרופא שיניים של ילדים). בדרך כלל, הראשונות לבקוע הן שתי השיניים הקדמיות בלסת התחתונה, ולאחר מכן שתי השיניים בלסת העליונה. אחריהן בוקעות השיניים הטוחנות והניבים. למרות זאת, פעמים רבות סדר הבקיעה הוא שונה, אך אין צורך לפתח דאגה מכך.

בתקופה של בקיעת השיניים ישנן תופעות שכיחות כגון בכי, עצבנות, ריור, חום נמוך (פחות מ38.3), שלשול. לפעמים, החניכיים עלולות להיות קצת נפוחות. חום גבוה מ-38.3 או תופעות אחרות, דורשות בדיקה אצל רופא ילדים/משפחה.

כך ניתן להקל על כאבי בקיעת השיניים:

  1. לתת לתינוק טבעת רכה המיועדת ללעיסה לתינוקות. חשוב שתהיה קשיחה, ללא נוזלים בפנים. לא מומלץ להקפיא דברים ולשים בפה של התינוק, מה שיכול לעשות נזק לחניכיים .
  1. ניתן להניח מגבת רטובה במקפיא, כך שתהיה קרה אך לא קפואה, ליצור בה קשר ולתת לתינוק ללעוס.
  1. לתינוקות מגיל 6 חודשים, ניתן לתת מים קרים. אם התינוק כבר אוכל מזון מוצק, אפשר לתת לו מזון קר.
  1. לעשות מסאג' על החניכיים של התינוק באצבע נקיה, ולתת לו ללעוס אותה. זה עשוי להרגיע את האיזור הכואב. ניתן לשים את האצבע שלכם במים קרים, לפני שאתם מכניסים לפה של התינוק.
  1. לא מומלץ לקנות ג'ל או משחה למריחה על החניכיים. הפה של התינוק מלא רוק, והמשחות יורדות מיד מהפה ונבלעות בגרון. בנוסף, חלק מסוגי הג'ל/משחות מכילים חומרים המהווים סיכון לתינוקות.
  1. תרופות – לפני כל מתן תרופה יש להיוועץ ברופא המטפל! מעל גיל 6 חודשים, ניתן לתת נורופן נגד כאבי שיניים. אם גיל התינוק פחות מ-6 חודשים, יש להשתמש רק באקמולי/נובומול.
  1. אזהרה: בשוק נמכרות שרשראות ענבר לתינוקות. היצרנים טוענים שהענבר מעלה את חום הגוף, מפריש חומר המרגיע את התינוק , וגם משפר את מערכת החיסון שלו. אין הוכחה מדעית לכך שזה נכון. השרשראות עלולות לגרום לחנק של התינוק, וכמובן שהן בשום אופן אינן מומלצות.
  1. דגש מיוחד יש לשים על נתינת בקבוק לתינוק או ילד, לפני השינה. אין להשכיב תינוק או ילד עם בקבוק – חלב, מיץ, תה ודומיהם עלולים להרוס את השיניים ולגרום לעששת קשה.

 

בבואכם לבחור בדרך המתאימה, קודם כל הקשיבו לתינוק שלכם ולמה שהוא באמת צריך. לפעמים, הדרך הכי טובה להתמודד זה תשומת לב, שיר ערש וחיבוק עוטף של ההורה.

 

  • כל ההמלצות בכתבה זו מובאות באחריות ״לאומית שירותי בריאות״. השימוש באתר ובתוכנו הוא על פי שיקול דעת הקורא בלבד. לפירוט תנאי השימוש באתר לחצו כאן.

 

היכנסי לקרוא טיפים נוספים:

טיפ מס׳ 1: כך תקבלי דברי תינוקות – בחינם

טיפ מס׳ 3: כך תתעדי את השנה הראשונה של התינוק שלך

טיפ מס׳ 4: כך תפיקי את המקסימום מזמן האמבטיה שלכם

לא ניתן להגיב