שימור הדם הטבורי – האם חשבתם על זה לעומק?

אנחנו מכירות את המושג הזה. נתקלנו בו לא פעם. ראינו את הפרסומים של טבורית וקיבלנו עלוני מידע מאחות מעקב הריון.

חלקנו המשכנו לקרוא על נושא שימור תאי הגזע באינטרנט. הבנו את החשיבות. ועם זאת העדפנו להדחיק ולהתעלם.

אם אתן כמוני, גם אתן רציתן קודם כל לעבור את הגשר הזה – הלידה, בשלום. ואחר כך… אחר כך כבר לחשוב על כל השאר.
במקרה של שימור הדם הטבורי – כשאחר כך יגיע, זה כבר יהיה מאוחר מדי.

הדם הטבורי הוא דם שנשאר בשליה ובחבל הטבור בתום הלידה, ולו פוטנציאל רפואי עצום. הוא עשיר בתאי גזע – תאים ראשוניים שיכולים להפוך לכל תא בגוף: תא עור, תא כבד, תא של מערכת הדם ועוד. הדם הטבורי מהווה פתרון לכ-80 מחלות חשוכות מרפא: מחלות ממאירות של מערכת הדם, מחלות אוטואימוניות ועוד.

כמו כן, דם טבורי עשוי להוות פתרון למחלות נוספות: שיתוק מוחין, אוטיזם, פגיעה בשמיעה, סכרת נעורים ועוד (טיפולים במחלות אלה מתבצעים היום במסגרת ניסויים קליניים). התחום הזה מתפתח במהירות, וייתכן שבעוד מספר שנים, הדם הטבורי ייתן מענה למחלות נוספות.

הוזמנתי למעבדות של בנק הדם הטבורי בבית חולים תל השומר, כדי להכיר את הנושא מקרוב יותר. מאגרי הדם הטבורי, גם הציבורי וגם הפרטי (טבורית), נמצאים בתל השומר באותו מקום. כל המנות נשמרות ביחד, באותם תנאים ואותה רמת פיקוח וקפדנות.

כמצופה ממעבדות ברמת חשיבות כזו, הכניסה למתחם היא למורשים בלבד והדלתות נעולות עם קוד.

את פנינו קיבלה נעמי קדוש, נציגה של טבורית, שחלקה איתנו את סיפורה האישי. בליווי מצגת תמונות אישיות, הכניסה אותנו לחייה. תמונות חתונה, תמונות הריון מרגשות, תמונה ראשונה עם הילד הבכור. תמונה עם התינוקת השנייה לאחר הלידה. התמונות שבאלבום שלה משקפות את המשפחה של כל אחד מאיתנו – משפחה ישראלית טיפוסית, מאושרת. משפחה במסלול חיים נורמטיבי עד שהילדה בת ה-6 חולה בסרטן הדם.

נעמי מספרת את סיפורה של בתה, על גילוי המחלה, המאבק ודרך הייסורים שעברה המשפחה עד להבראתה של עמית. ואנחנו, כעשרה הורים צעירים שנכחו במפגש, מזדהים, כואבים, בוכים, ושמחים על הסוף הטוב.

עמית, בתה של נעמי, ניצלה בדרך נס בזכות השתלת מנת דם טבורי מהבנק הציבורי, מנה שבאופן נדיר נמצאה מתאימה לה מבחינה גנטית.

נעמי סיפרה שבמקרה של עמית – רוב הסיכויים, שאם הייתה שמורה מנת הדם הטבורי של האח הגדול של עמית, היו נחסכים ממנה הטיפולים הכימותרפיים שעברה, הרבה חודשים של המתנה וסבל, פיזי ונפשי. רוב הסיכויים שמנת הדם הטבורי של אחיה הייתה מרפאה אותה במהירות מהמחלה, כמו שנרפאה בזכות מנה מהבנק הציבורי, לאחר שנתיים.

מה בעצם מונע מאיתנו לבצע את ההליך הפשוט יחסית, של שימור הדם הטבורי של התינוק שלנו, מה שיכול להיות משמעותי כל כך בעתיד?

אלה הספקות שהיו לי בעבר לגבי נושא שימור הדם הטבורי, והופרכו בביקור שלי במעבדות תל השומר.

  • זה מאוד יקר, לא? – מדובר בהליך שעלותו מספר אלפי שקלים, אולם ישנם הסדרים של החזרים מביטוחים פרטיים וביטוחים של קופות החולים (עד 75% החזר), שנועדו לעודד הורים טריים לבצע את הליך השימור. יש לבדוק את הזכאות מול קופת החולים וחברת הביטוח שלכם.
  • איך אפשר להיות בטוח שהדם נשמר בתנאים הנדרשים? – בית החולים ״שיבא תל השומר״ אחראי על תהליך שימור הדם במעבדות ושימורו בחוות המיכלים. כל מנות הדם נשמרות בבנק הדם הטבורי הפרטי, בסמוך לבנק הדם הטבורי הציבורי, בתוך בית החולים ״שיבא״ וכל התהליך מתבצע ע״י עובדי בית החולים.
צילום – goodmother.co.il

מנות הדם מוקפאות על פי כל התקנים הבינלאומיים, בשקיות מפוצלות, בחנקן נוזלי בטמפרטורה של 192- מעלות צלסיוס.

צילום – goodmother.co.il
  • יש מי שמפקח על כל העניין?טבורית, בנק הדם הטבורי המשפחתי, הוא בבעלות מלאה של המרכז הרפואי הממשלתי שיבא תל השומר וממוקם בשטחו. תחום שימור הדם הטבורי מפוקח על ידי משרד הבריאות. בנוסף, יש פיקוח וביקורות שנתיות קפדניות של ארגונים בינלאומיים בתחום הדם הטבורי.
  • יש איזשהו סיכון בתהליך איסוף הדם? – אין כל סיכון ליולדת ולתינוק שכלל אינו מעורב בתהליך. איסוף הדם מתבצע לאחר שהתינוק יצא לאוויר העולם וחבל הטבור נחתך, ובמהלכו מוחדר לחבל הטבור, המחובר עדיין לשלייה, מזרק מיוחד השואב את הדם שנשאר בחבל הטבור לשקית סטרילית ייעודית. התהליך לא מלווה בכאב או סיכון ליולדת, אינו מפריע לקשר המיידי בין האם והתינוק ואורך דקות ספורות בלבד.

לקראת הלידה הצפויה – תשקיעו זמן בלבדוק וללמוד על הנושא, לשקול היטב, כדי להגיע להחלטה שלא תתחרטו עליה.

 

 

צילום – goodmother.co.il

 

קרדיט תמונה ראשית – טבורית





לא ניתן להגיב