כך תזהו ילד מחונן: 17 מאפיינים נפוצים של ילדים מחוננים

המודעות לקיומם של ילדים מחוננים ומוכשרים הולכת וגדלה בשנים האחרונות, אולם למרות ההתקדמות המשמעותית וההכרה לה זוכים ילדים מחוננים כיום, ההערכה הינה שעל כל ילד מחונן אחד שמאותר, ישנו ילד מחונן נוסף שלא יאותר על ידי מערכת החינוך.

לכן, חשוב מאוד שהורים ילמדו איך מזהים ילד מחונן בגילאים שונים ומה עליהם לעשות כדי להבטיח שילדיהם יזכו לתמיכה לה הם זקוק במסגרות החינוכיות השונות – מה שיאפשר להם להשתלב בתוכניות לתלמידים מחוננים ולממש את הפוטנציאל הגבוה הטמון בהם.

במידה ובוחנים את ההיסטוריה של המוחות הגדולים ביותר שידע העולם, מגלים שהתכונות הייחודיות שלהם נתפסו לרוב כסימנים של תמהונות ולא כעדות לרמת האינטליגנציה הגבוהה שלהם, שזכתה להכרה רק שנים ארוכות אחרי לכתם.

ילד מחונן שאינו נחשף לאתגרים אינטלקטואליים שמתאימים לו, הרבה פעמים מפגין שעמום, בעיות התנהגויות וכדומה, כניסיון למשוך תשומת לב.

לכן אנו ממליצים שהורים לילדים מחוננים יקבלו מידע והדרכה ממקורות מוסמכים ומנוסים, כמו פסיכולוגים המומחים בעבודה עם ילדים ומתבגרים מחוננים.

איך תוכלו לזהות אם הילד שלכם מחונן?

להלן רשימה בת 17 מאפיינים שכיחים המשותפים לרוב הילדים המחוננים בישראל ובעולם:

1. שעמום בכיתה

ילדים מחוננים להוטים מכל הזדמנות ללמוד ולהרחיב את ידיעותיהם, אולם הצורך לדרבן את עצמם ברמה האינטלקטואלית לעתים קרובות מתבטא בתחושת שעמום בכיתה או חוסר עניין במשחקים פשוטים ופעילויות בהן עוסקים הסובבים אותם.

במקרים בהם ילדים אלו אינם מאותגרים מספיק, הם עשויים להתנהג בכיתה כאילו לא אכפת להם מהלימודים ולהפריע למהלך התקין של השיעור – מה שעשוי להוביל לעימותים עם מחנכת הכיתה או המורים המקצועיים.


2. חשיבה מחוץ לקופסא

בעת שילד מחונן נתקל בבעיה, לרוב תגלו שהוא מצליח למצוא פתרון יעיל די מהר, אולם זה לא הדבר המרשים היחיד, שכן ילדים אינטליגנטיים אינם מוגבלים לדפוסי המחשבה שמפריעים לרוב האנשים למצוא פתרונות יצירתיים אלו, הם מסוגלים להסתכל על בעיות החיים מזווית ייחודית וכן למצוא פתרונות חדשים ושונים לבעיות שכיחות.

3. הנאה מלמידה

ילדים מחוננים לא נהנים ללמוד רק משום שהם מרחיבים את ידיעותיהם, אלא הם באמת רואים בלמידה סוג של תחום עניין, תחביב ואף בידור. למעשה, התשובה והאהבה ללמידה מובילה אותם לשים אותה בראש סדר העדיפויות בחייהם, לעתים עד כדי דחיית הנאות להזדמנויות אחרות.

4. זיהוי תבניות ודפוסים

היכולת לזהות ולהבין תבניות ודפוסים מהווה סימן מובהק ליכולת חשיבה מתקדמת וזו הסיבה שרבות מתוכניות המחוננים בוחנות את כישורי החשיבה ויכולת פתרון הבעיות של מועמדים פוטנציאליים. במרבית המקרים, התפיסה של הדרך בה פועלים הדפוסים הללו מתקדמת כל כך עד שהם אפילו לא צריכים לחשוב או להתאמץ כדי לזהותם.

5. אינטליגנציה רגשית גבוהה

בעוד מבוגרים רבים מתקשים במיומנות זו, ילדים מחוננים בדרך כלל בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה להפליא, כך שהם רגישים מאוד למצבים בהם הם עשויים להכאיב או לגרום למצוקה לאנשים אחרים. למרבה המזל, עובדה זו מונעת מהם בעיות רבות במהלך החיים.

6. מנהיגים טבעיים

בעת התמודדות עם מצבים חברתיים, ילדים מחוננים נוטים לתפוס באופן טבעי תפקיד מנהיגותי, גם במצבים בהם הסובבים אותם מבוגרים יותר. בזכות הכישורים והיכולות הייחודיים שלהם, ילדים אלו מתבלטים וצוברים במהירות אמון וההערצה מצד הזולת.

7. קוראים נלהבים

כאמור, ילדים מחוננים להוטים ללמוד עוד ועוד דברים חדשים והדרך הטובה ביותר מבחינתם לספק רצון זה היא על ידי קריאת ספרים רבים. מלבד ההנאה שבקריאה, הם מסוגלים לקרוא ספר אחר ספר בנושא שמעניין אותם, כשיש להם זמן פנוי לכך. 

8. אהבת הטבע

ילדים מחוננים, כבר בתקופת הגיל הרך, אוהבים ומסתקרנים מאוד מהטבע. להבדיל מהאדם הממוצע, שיראה באזור מיוער בעיקר את העצים, ילד מחונן יבחין בכל הפרטים הקטנים, ילמד על המערכת האקולוגית ועל האופן בו הטבע ממשיך להתקיים. בפועל, הם יקדישו זמן רב במהלך חייהם למחקר ולמידה, כאשר ככל שיבלו יותר בטבע, כך הם ירצו ללמוד עליו עוד יותר.

9. כישורים שפתיים מתקדמים

הילד המחונן לרוב אינו מדבר בסלנג או נשמע כמו ילדים אחרים, שכן ילדים אלו הם בעלי דפוסי שפה שונים באופן משמעותי מיתר האוכלוסייה והם משתמשים באוצר מילים מתקדם ביחס לגילם כדי לבטא את עצמם בצורה בוגרת ומשכילה.

10. יכולת ריכוז חריגה

במידה וילד מחונן מביע עניין במשימה מסוימת, ישנם מעט מאוד דברים שיכולים לפגוע ביכולת הריכוז שלו בעת הביצוע שלה, לעתים עד כדי כך שהוא יראה שקוע לחלוטין במשימה או בנושא מסוים. יחד עם זאת, כשמדובר בנושאים שאינם מעניינים אותם, ייתכן והם יתקשו להתרכז ואף יבהו בהקיץ.

ילדים מחוננים. איך לזהות אותם? 17 מאפיינים נפוצים של ילדים מחוננים.

11. תמיד שואלים שאלות

ילדים מחוננים מביעים את אהבתם ללמידה וסקרנותם החריגה גם על ידי כך שהם שואלים שאלות את הוריהם ומבוגרים אחרים ללא הרף. 

12. קושי להמתין להוראות

ילד מחונן בדרך כלל מתקשה לשבת ולהמתין לקבלת הוראות מאנשים אחרים. במקום זאת, יש לו את היכולת הנפשית לבחון היטב את המצב בו הוא נמצא, להחליט מהי דרך הפעולה הטובה ביותר מבחינתו ולגייס את עצמו כדי לעשות את מה שצריך לעשות.

13. כישרונות מיוחדים

הורים ואנשי חינוך מתעלמים לא פעם מאחד המאפיינים המובהקים ביותר של הילד המחונן ואינם מקשרים בין כישרונות מיוחדים ומחוננות. בפועל, הרוב המוחלט של המחוננים הם מצטיינים בתחום מסוים, כמו משחק שחמט, ספורט מסוים או כל תחביב אחר שהם בוחרים לעסוק בו כדי לבטא באופן מוחשי את האינטליגנציה שלהם.

14. רמת אנרגיה גבוהה

למרות שתכונה זו עלולה להיתפס כבעיה או אתגר, המציאות מראה כי ילדים מחוננים נוטים לרמות אנרגיה גבוהות במיוחד, לדבר מאוד מהר או להתקשות לשבת בשקט לאורך זמן.

15. העדפת חברה מבוגרת יותר

מכיוון שילדים מחוננים לא תמיד מתחברים לילדים אחרים בני גילם עקב חוסר שוויון מבחינה אינטלקטואלית, הם עשויים להתמודד עם בעיות חברתיות בתקופות שונות של תהליך ההתפתחות וההתבגרות שלהם ולהעדיף להיות בחברתם של ילדים מבוגרים יותר.

16. מעריכים את הלבד

בעוד ילדים מחוננים נהנים לבלות עם אנשים אחרים, הם לא פעם יעדיפו להיות לבד כדי להירגע ולעבד את המחשבות שלהם. חשוב לזכור, כי המוח של הילד המחונן לא נח לרגע וזה מתיש רבים מהילדים. לכן, הם בוחרים להתכרבל עם ספר מעניין או לבלות זמן ממושך במיטה בסופי שבוע.

17. תת-הישגיות

על אף שילדים מחוננים מזוהים עם הצלחות חסרות תקדים, זה לא תמיד המקרה. רמת אנרגיה גבוהה ומוסחות דעת, שלעיתים מאפיינים ילדים מחוננים, עלולים למנוע מהם לממש את הפוטנציאל הגבוה ולהפגין תת-הישגיות אקדמית. במצבים אלו, מומלץ לפנות עם ילדכם להערכה פסיכולוגית מקיפה כדי להבין מדוע הילד מתקשה ולקבל כלים שיוכלו לעזור לו להצליח בלימודים ולממש את הפוטנציאל שלו.

הכותבת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית-מדריכה, מנהלת מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך בגבעתיים, בעלת כ-20 שנות ניסיון בכיתות המחוננים ברמת גן וחולון.


לא ניתן להגיב