עוד סיפור אחד ודי – סדרת דוקו יס מרגשת

לכבוד חודש הקריאה ושבוע הספר, עולה בערוץ יס דוקו סדרה חדשה, ששמה זרקור על רגעי הקסם של הסיפור לפני השינה: בין הילד לספר, ולהורה. עוד סיפור אחד ודי מתפרשת על 5 פני פרקים, כשכל פרק דן בהיבט אחר של העניין.

סדרה מקסימה ומרגשת, העוברת על פני חמישה דורות של ילדים ישראלים, שקראו ספרות ילדים בעברית. מבין השירים והסיפורים נרקמת לה הילדות הישראלית, כמו גם השפה, הזהות, וההוויה הישראלית כולה.

הפרק הראשון, שהוקרן באירוע חגיגי כחלק מפסטיבל דוקאביב בסינמטק, עסק בנושא השפה. בפרק זה משתתפים אנשי ונשות רוח ותרבות, שחייהם סובבים סביב השפה והסיפור. סופרת הילדים מיריק שניק, הסופר דוד גרוסמן, יהודית רביץ ועוד. בחגיגיות והתרגשות הם פותחים את ספרי הילדים הראשונים שנכתבו בשפה העברית, אי שם בתחילת המאה ה-20, על ידי ביאליק ולוין קיפניס.

 

״קן לציפור בין העצים״, ״נד נד רד עלה עלה ורד״, ״שעון בן חיל״, ״אליעזר והגזר״.

אני נוכחת לדעת פתאום שהשירים שאני שרה לבוביקים מאז שהם נולדו, נכתבו על ידי אותם הסופרים, לפני 100 שנה.

הסרט מביא קטעי וידיאו ישנים של לוין קיפניס, בהם הוא מספר איך החליט לכתוב את שירי הילדים שלו. מציג אוסף של תמונות מילדותו של נתן אלתרמן, איורים של נחום גוטמן בדבר לילדים, כמו גם את ספרי ילדים ראשונים שיצאו לאור בתחילת המאה ה-20, ובכלל- הסדרה נותנת תחושה של מסמך תרבותי הסטורי חשוב, שכל ישראלי צריך להכיר.

במעבר ויזואלי חד מפיסות ההיסטוריה בשחור לבן לגן ילדים של ימינו, ממחישים לנו את הדרך הארוכה שעברו שירי הילדים האלה, שמושרים היום על ידי ילדי הגן. המצלמה מרפרפת על פניהם של הילדים השרים ומתמקדת בפניו של ילד אסייתי מתוק, ששר גם הוא את שירו של ביאליק. סצינה המרמזת על הנושא של הפרק הבא בסדרה, ספרות הילדים העברית והזהות שלנו.

 

 

מעניין, מרגש וחשוב!

ימי רביעי, החל מה-7.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD

 

 

פרק א': שפה

בכורה: יום רביעי, 7.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.  שידור נוסף: מוצ"ש, 10.6, 21:30.

פרק הפתיחה לוקח אותנו למסע בספרות הילדים הישראלית – מסע אל הסופרים והמשוררות שהחיו והמציאו מחדש את השפה העברית כשפת דיבור, שפת משחק ושפת סיפור ובראו בחרוזיהם את הילדות הישראלית  לדורותיה.

 

פרק ב': מקום

בכורה: יום רביעי, 14.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.  שידור נוסף: מוצ"ש, 17.6, 21:30.

מסע בספרות הילדים הישראלית, שאחרי שהמציאה מחדש את השפה, עושה את אותו הדבר לסביבה בה היא נוצרה; היא נוטעת בילדים את החלום הציוני על חיי טבע וחקלאות, אך משקפת גם את המציאות העירונית ואת השאלה הקיומית: הנאים השכנים בעינייך?

 

פרק ג': משפחה

בכורה: יום רביעי, 21.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.  שידור נוסף: מוצ"ש, 24.6, 21:30.

מסע בספרות הילדים הישראלית, שפותחת שער רחב לשרשרת הזהב המשפחתית. התקשורת הספרותית והשירית בין הורים לילדיהם, שבתורם הופכים גם הם להיות הורים. השרשרת, שמתחילה באמא יקרה ובאבא עם סולם ומגיעה למשפחה של היום.

 

יהודה אטלס

פרק ד': חברות

בכורה:יום רביעי, 28.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.  שידור נוסף: מוצ"ש, 1.7, 21:30.

מסע בספרות הילדים הישראלית, שאחרי שלימדה את הילדים לדבר שפה, להתמצא במקום ולהסתדר במשפחה, היא מלווה אותם אל תוך העולם החברתי, עולם הברוגז והשולם, המקובלוּת והבדידות, שבו נורית זרקה את הפרח ומי לא בא? מיכאל.

 

 

פרק ה: לילה

בכורה:יום רביעי, 5.7, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.  

שידור נוסף: מוצ"ש, 8.7, 21:30.

המסע בספרות הילדים הישראלית מגיע לקיצו, שהוא גם תחילתו- הרגע שלפני השינה,  הרגע בו הילד נפרד מהיום ונפרד מהוריו, ומבקש מהם סיפור ושיר שילוו אותו אל תוך החשיכה וישמרו עליו בחלומו ובפחדיו.

 

יוצרי הסדרה: ענת זלצר ומודי בר-און | תסריט ובימוי: ענת זלצר | עריכת תוכן וניהול תחקיר: שירה פרי | עריכה: איילת עופרים,  עידו מוכריק | צילום: טליה (טוליק) גלאון | מוסיקה מקורית: ערן ויץ | יעוץ ספרותי: פרופ' יעל דר | מפיקים: יואב רועה ואורית זמיר – "גם הפקות".

הסדרה הופקה עבור yes דוקו בתמיכת קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, קרן אבי חי, קרן יהושע רבינוביץ' לאמנויות, המיזם לקולנוע וטלוויזיה בירושלים ומפעל הפיס. ישראל, 2017

לא ניתן להגיב