איך לפתח הרגלי קריאה נכונים אצל הילדים?

מאמר דעה של סלביה קמוביץ הראבן, המנהלת החינוכית של קרן גרינספון ישראל:

חלפו להם יולי-אוגוסט, ימים של קייטנות ובריכות, חופשות וטיולים, וגם של רביצה מול המחשב, הנייד או הטלוויזיה. ימים ארוכים ועצלים בהם טיפה פחות הפריע לנו, ההורים, שילדינו בוהים במסכים – הרי גם להם מגיע לנוח קצת, לא?

ואז הגיח חודש ספטמבר במלוא ההתרגשות של תחילת השנה, ויצאנו למרוץ: הרשמה לחוגים, תכנון מתקתק של פיזור בבוקר ואיסוף מהצהרון, חזרה לריקוד העדין שכל הורה מכיר בין הצרכים והמטלות של בני הבית.

הורים רבים שואלים את עצמם, איך לגמול את הילד מחברו הטוב מימי הקיץ – המסך? איך לשלב קריאה להנאה בלו"ז העמוס של ילדים צעירים, והאם בכלל אפשר לגרום לילדי המאה ה- 21 לאהוב ספרים – לא כשיעורי בית או עוד מטלה? בקיצור: איך הופכים למשפחה של קוראים?

להלן כמה טיפים שיעזרו גם לכם להפוך את ילדיכם לחובבי קריאה:

מפנים זמן לקריאה – קוראים סיפור לפני השינה, אבל לא רק! יוצאים מהבית לביקור אצל הרופא או לקניות בסופרמרקט? אל תשכחו לקחת ספר לדרך! אם בכל יציאה מהבית זוכרים להכניס ספר בתיק, גם ההמתנה לסיום החוג של הקטנה תעבור מהר, ובלי להציץ לרגע בנייד. והנה לכם עוד רעיון מדליק: מכריזים על ארוחה אחת בשבוע כארוחת קריאה – כל אחד עם ספר שלו.

מקצים מקום לספרים – גם בדירה הפצפונת ביותר יש מקום לאוסף ספרי ילדים. אין מקום לכוננית או ספרייה שלמה? אפשר לאחסן את הספרים בתוך ארגז מקושט או סלסלה. העיקר שהספרים יהיו זמינים לילדים!

מבקרים בספרייה – לא כל דבר טוב עולה כסף! כדאי להפוך ביקורים בספרייה להרגל קבוע: תנו לילדיכם זמן לשוטט בין המדפים, לקרוא ספרים במקום – ולבחור ספר להשאלה. אל תשכחו לקחת גם לעצמכם ספר קריאה!

קוראים בקול, לא רק בגיל הרך – ילדים בכל גיל אוהבים לשמוע סיפורים, ואין כמו להתכרבל יחד עם אמא או אבא. ג'יימס טרליס, סופר אמריקאי שמתמחה בסיפורים בעל-פה, המשיך להקריא לילדיו עד גיל ההתבגרות. הקריאה המשותפת לא החליפה את הקריאה העצמית של הילדים אלא השלימה אותה, והוסיפה לכל המשפחה זמן איכות. לדברי טרליס "כשאתם מקריאים לילדים, אתם מהווים פרסומת להנאה שבקריאה".

חיקוי, חיקוי, חיקוי – נו באמת, איך אפשר לצפות מילדינו לקרוא ספרים אם בכל בפעם שהם מפנים כלפינו מבט אנחנו בוהים בנייד? קחו גם אתם ספר טוב ותהנו. 


סלביה קמוביץ הראבן היא המנהלת החינוכית של קרן גרינספון ישראל המפעילה את תכניות ספריית פיג'מה, יוזמה משותפת הפועלת בגני הילדים בשיתוף משרד החינוך וספריית פיג'מה לקטנטנים הפועלת במעונות. עוד על ספריית פיג'מה באתר www.pjisrael.org ובאתר ספריית פיג'מה לקטנטנים www.splk.org.il

 

חייבים לקרוא גם:

לא ניתן להגיב