ספרים חדשים לילדים ונוער – יוני 2018

ספרי ילדים ונוער שיוצאים בימים אלה לחנויות הספרים:

ספרי ילדים

דן המדען/ מאת רינת מאירוביץ

"ורק אני בכלל לא יודע אם אני רוצה להיות רופא או שופט בבית המשפט, אולי שחקן בתיאטרון או נהג על טרקטורון, נגר, מדריך, טבח או מנהל, צלם, צייר, או אולי סופראיך בכלל מחליטים? כיצד יודעים?"

הספר "דן המדען" מאת רינת מאירוביץ כאילו נכתב על בוביק. בגיל 5 וחצי, רגע לפני כיתה א׳, בוביק מתחבט בדיוק בשאלה הזו – מה אהיה כשאהיה גדול? אולי צלם? אולי כבאי כמו הכבאים בתחנת הכבאות שביקרנו בה? או אבנה בתים וגשרים?

הסיפור על דן והדילמות שלו העלה אצלו חיוך. ״גם אני לא יודע מה להיות, כמו דן״, אמר בוביק.

אמא של דן, בספר, מקשיבה לו בתשומת לב רבה, ומובילה אותו בעזרת שאלות מנחות: "מה אתה אוהב לעשות?", במה אתה אוהב לשחק?", "מהם הספרים האהובים עליך, דן?", "באילו תכניות טלוויזיה אתה אוהב לצפות?" דן עונה לכל שאלה ושאלה ברצינות, במחשבה. הוא מספר לאימו מה מסקרן אותו ובמה הוא מתעניין ובתהליך משותף של חשיבה, נחשפת לאט לאט התמונהדן אוהב את מדעי הטבע, את מדע החלל, הוא אוהב לחקור ולגלות. בעצם דן מעלה נטיית לב ורצון, הוא יודע מה ירצה להיות כשיגדל.

הילד הסקרן שבסיפור הוא בדיוק כמו בוביק, ולכן גם בוביק הבין סוף סוף – אני הולך להיות מדען, כמו דן מהספר.

ספר רגיש וחביב מאוד, שמלמד גם את ההורים להקשיב לילדים שלהם וגם את הילדים – להקשיב לרחשי ליבם.

הספר מיועד לגילאי 6-3.

"דן המדעןמאת רינת מאירוביץ. איורים: אינה קצב. הוצאת הספרים "אוריון", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 49 . להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה.

לשחרר את אבא/ מאת דורון ארז

ספר נוסף שמדבר גם הוא בשפה של הילדים, מספר על איתי שמתגעגע לאבא שהלך לעבודה ורוצה להציל אותו, כמו האביר עם הדרקון ששיחק בהם בבוקר בגן. הוא מחליט שיש מפלצת שלא נותנת לאבא לחזור בזמן ויוצא לשחרר את אבא מהמפלצת.

"לָמָה אַבָּא נִמְצָא רַק בַּבּוֹקֶר?" שׁוֹאֵל אִיתַי.

"אֲנִי רוֹצֶה לִהְיוֹת אִיתוֹ,

אֲנִי רוֹצֶה שֶׁיַקְרִיא לִי סִיפּוּרִים,

לָלֶכֶת אִיתוֹ לְגַן הַחַיוֹת,

וְעוֹד הַרְבֵּה דְבָרִים". (מתוך הספר)

בהומור ובדרך מקורית, איתי ממש מחנך את אביו ומעביר לו מסר שעדיף אבא בבית ופחות כסף בבנק מאשר אבא עבד שלא מוצא את הזמן הדרוש לבלות, לפחות בערב, עם בנו. הקוראים הקטנים ייהנו מהדרך ההומוריסטית שבה כתוב הסיפור ויתחברו אליו וההורים ייהנו ואף יפיקו ממנו את הלקח שחבוי בין השורות.

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים והססגוניים של דני קרמן מבכירי המאיירים הישראליםאמן הקו והצבע שמשוחח עם הכתוב ומעניק לו ממד מיוחד של חן והומור. האיורים שמלווים את הסיפור משתלבים בעלילה ומלווים אותה.

"לשחרר את אבאמאת דורון ארז. איורים: דני קרמן. הוצאת "ספרית דורון עפרון", עמודים לא ממוספרים. מחיר לצרכן 79 .

שלושה ספרי ילדים חדשים יצאו לאחרונה בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

חברות טובות/ אברם קנטור

ספר עדין עם איורים מקסימים שמספר על שתי בנות דודות, חברות טובות, שהן קצת שונות וקצת דומות. יום אחד הן יוצאות לקטוף פטל ביער, גפן מצליחה יותר ומיקה מצליחה פחות. גפן רוצה לשמח את מיקה ומנסה להשיג עבורה את הפטל הכי יפה, אך מסתבכת בתוך הסבך הקוצני. עכשיו תורה של מיקה לעזור לה והיא רצה לקרוא לסבא שיעזור להוציא את גפן מתוך הסבך.

אהבנו מאוד את הסיפור, שמכיל מסרים של חברות, עזרה הדדית, דאגה לאחר, והכל בצורה עדינה ונעימה, שמונגשת לילדים הקטנים.

איורים: ענת פרי טל.

ספריית פועלים, 24 עמודים.

מחזיק השמים/ יונה טפר

סיפור יפה ומעורר השראה על גוזל סקרן בשם ציפ, שרצה לדעת הכל: למה הגשם יורד מלמעלה ולמה השמש זורחת ביום והירח בלילה?

אימו ענתה על כל שאלותיו ורק על אחת לא יכלה לענות – מי מחזיק את השמים, כדי שלא יפלו?

יום אחד, כשהתחילה סערה, ציפ עף באומץ לתוך העננים כדי להגן על השמיים ולמנוע מהם ליפול.

בסופו של הסיפור מוסר השכל יפה, שגם גוזל קטן יכול לעשות דברים מאוד גדולים וחשובים.

ספר מעצים ומרגש, שמדבר בשפתם של הילדים הקטנים ומלווה באיורים יפהפיים של ליאורה גרוסמן.

הוצאת ספריית הפועלים, עם ניקוד, עמודים לא ממוספרים.

ליבי/הדס ליבוביץ

לִיבִּי חוֹשֶׁבֶת שֶַׁמּה שֶּׁקּוֹרֶה מִחוּץ לחַלּוֹן שֶׁל כּתָּה ג׳ 2 הרְַבֵּה יוֹתֵר
מְעַנְיֵן מִשִּׁעוּר חֶשְׁבּוֹן שֶׁמּתְרחֵשׁ בִּפְנִים. יוֹם אחד הִיא רוֹאָה
מַשֶּׁהוּ מטרְיד דרֶּךְ החַלּוֹן , וּמִשָּׁם הדברים הוֹלכים וּמִסְתַּבְּכִים.

סִפּוּר עַל יַלְדָּה עִם לֵב גדָּוֹל שֶׁלֹּא אוֹהֶבת חֶשְׁבּוֹן, אֲבל בּשִּׁעוּר
החשׁוּב, זֶה שֶׁלֹּא לוֹמדְִים בְּבֵית הַסֵּפֶר, הִיא חוֹתרֶת להגיע
לאָמֱת וּמצלְיחָה לְגלַּוֹת מַה קּרָה לאִָישׁ־עִם־הַכֶּלֶב .

הספר כתוב בצורה מעניינת שפונה לילדים בתחילת היסודי ועוסק בנושאים שמעניינים אותם – חברים, כלבים, בית ספר. 

הספר מעביר מסרים חינוכיים של הפגנת יוזמה, דאגה לאחרים ואחריות אישית. ליבי, הדמות הראשית, יוצאת לבדוק מה שלומו של ״האיש עם הכלב״, שנעלם לפתע.

הדס ליבוביץ' היתה גם היא ילדה שלא אהבה ללמוד חשבון. כתבה את ׳גור של דינוזאור׳ ואת ׳מלך השוטרים של האריות׳. זהו ספרה השלישי.

הדס ליבוביץ, בוגרת תואר ראשון בספרות עברית ותואר שני בתכנית לתרבות הילד והנוער, שניהם באוניברסיטת תל אביב, נוטה לעסוק בספריה בסיטואציות ילדות מחיי היום יום המתרחשות בטריטוריה נטולת הורים. לדבריה – "החלקים המעניינים של הילדות קורים כשאין מבוגר בסביבה, בסופו של דבר הורים רק מקלקלים כל אופציה להרפתקה טובה".

דניאל פלג קיבלה אישור מהמורָה לצייר בשיעורים. בוגרת האקדמיה לאמנות ועיצוב ״בצלאל״ ומאיירת ספרים ועיתונים.

ספרי נוער

לאהוב עד מוות/ מאת דבורה עומר

לאהוב עד מוות, ספרה הקלאסי של דבורה עומר, יצא במהדורה מחודשת, בהוצאת "שרברק" מבית "דני ספרים". העלילה מתרחשת בשנים  1948-1946, שהן שנים סוערות בארץישראל. זוהי תקופת סיום מלחמתהעולם השנייה, ימי ההעפלה ומאבקו של היישוב היהודי בשלטון המנדט הבריטי. זוהי תקופת הפלמ"ח ופעולותיו, הכרזת המדינה ומלחמת העצמאות.

על רקע השנים הסוערות האלה נפגשים זהרה ושמוליק, ונרקם ביניהם סיפור אהבה מרגש ומטלטל, שתחילתו אושר גדול וסופו עצב, כאב ובדידות.

"הנערה שישבה ליד הדלת והקשיבה יחד עם שאר הבחורים לא נראתה כלוחמת מנוסה וקשוחה במיוחד. היא הקשיבה כל כולה לדברי המפקד, ונדמה היה כאילו היא רוצה לחרות במוחה כל פרט ופרט לבל תשכח, לבל תטעה. הייתה זו הפעולה הממשית הראשונה שיצאה אליה…"

דבורה עומר מספרת: "לא אני ממציאה את סיפוריי, החיים עצמם עושים זאת במקומי. זוהי פרשה הלקוחה מהחיים. שמעתי את סיפור אהבתם של זהרה ושמוליק, קראתי אותו במכתביהם ודמעתי, חשתי אותם, כאבתי ואז כתבתי."

דבורה עומר (2013-1932), סופרת אהובה, שילדים ובני נוער רבים מספור גדלו על סיפוריה. עם השנים הפכו רבים מספריה לקלאסיקות, והם נמצאים על מדפיהם ובלבבותיהם של כולנו. דבורה עומר היא כלת פרס ישראל, פרס אקו"ם על מפעל חיים, פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים, פרס זאב לספרות ילדים, עיטור הכבוד ע"ש אנדרסן, מדליית קורצ'אק ופרסים רבים נוספים.

הספרים בסדרה:  פגיעה ישירה, אני אתגבר, שרה גיבורת ניל"י, צוללים קדימה!, דמעות של אש, על הגובה, סערה באביב, לאהוב עד מוות, מעבר לכביש, פתאום באמצע החיים, בעקבות הלהבות

"לאהוב עד מוות" מאת דבורה עומר, הוצאת "שרברק מבית דני ספרים", 326 עמודים, כריכה קשה, מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

לא כמו כולם/ מאת אורה קרופיק

"סתמתי את האוזניים ועצמתי את העיניים. דמעות התחילו לזלוג לי על הלחיים. כל כך שנאתי את הדמעות האלו. אני לא יודעת איך, אבל שירה התיישבה פתאום לידי וחיבקה אותי. הרגשתי מוזר. זאת הייתה הפעם הראשונה שמישהו בכיתה הזאת מחבק אותי". (מתוך הספר)

אורה קרופיק מביאה ב"לא כמו כולם", ספרה החדש לבני נוער, בהוצאת "דני ספרים", את סיפורה של שירה שמגיעה לכיתה חדשה, והמחנכת מושיבה אותה ליד נטע, ילדה מופנמת שמתקשה ליצור קשרים חברתיים. הבנות האחרות בכיתה מלגלגות על נטע ולא מקבלות אותה לחברתן, ושירה נקרעת בין הרצון שלה להיות מקובלת ובין החיבה שהיא רוחשת לנטע.

הסיפור מסופר דרך שתי נקודות מבטזו של שירה, הילדה החדשה, וזו של נטע, הילדה הלא מקובלת. בדרך זו מצליחה הסופרת אורה קרופיק, ללכוד באופן מעמיק ומרגש את עולמן של השתיים ולהציף אל פני השטח את הבעיות החברתיות שעליהן להתמודד איתן.

ספר מרגש, שכתוב בצורה קולחת ומעניינת, התשיעי במספרו של הסופרת אורה קרופיק. ספריה הקודמים, ביניהם "חברות עם שחר", "מריה", "תראי אותך" ו"הפרויקט של מיכל" ו"דור לא מושלם", זכו לביקורות מצוינות ולהצלחה רבה, והפכו בני בית על מדפיהם של נערים ונערות רבים בישראל.

"לא כמו כולם" מאת אורה קרופיק. הוצאת "דני ספרים", 143 עמודים. מחיר לצרכן 78 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה.

קרנבל בחלל/ מאת משה גולדברג

"אי אפשר לסמוך על המבוגרים", אמר פיטר. "ראיתםמשטרה, רופאיםשום דבר לא יצא מזה. הם טובים רק בדיבורים. כן תעשהלא תעשה. מותר. אסור. פיטר, מספיק! איאן, די! דברים כאלה. אבל כשיש בעיות אמיתיות הם לא יודעים לעשות כלום. הרי הם אלה שעושים את הבעיות, אז איך יפתרו אותן?" (מתוך הספר).

"קרנבל בחלל" מאת משה גולדברג הוא סאטירה על הטבע האנושי והמבנים הארגוניים בחברה. הוא כולל תובנות מתמטיות ופיזיקאליות רבות והסבר לפרדוקסים מסוגים שונים, ועל כן הוא מתאים גם לבני נוער וגם למבוגרים.

שבעה נכדיה של סבתא שירה יוצאים להרפתקה מטורפת בחלל. יעל נעלמת וחושדים שהיא נמצאת על הירח אליו העבירו אותה חייזרים בעלי טכנולוגיה מתקדמת. הנכדים מסבים את המכונית של סבתא לחללית וטסים לירח בעזרתה. בדרכם הם פוגשים בחסידה שומרת מצוות ובנשר חכם ולומדים מהם רבות. הם נוחתים על הירח, מאתרים את הבסיס התתקרקעי של החייזרים וחודרים לתוכו. שם הם מתעמתים עם חייזרים מתוסבכים ועם קוסם מתוסכל, מתווכחים עם דינוזאור שירד מהפסים ומתמודדים עם פרדוקסים עוינים ועם שאלות קיומיות. האם ישובו בשלום? האם ילמדו שאין כמו לצפות בטלוויזיה? האם יבינו את חשיבות הצורך בעורך דין? האם יפנימו שהם חזקים לפחות כמו כפיות? על שאלות אלה ועל שאלות רבות נוספות תקבלו אולי מענה בספר שבידכם.

יש בספר הערות שוליים רבות שמסבירות מושגים פיזיקאליים, מתמטיים, פילוסופיים, לוגיים והיסטוריים. הדגש בספר הוא על דרכי ההתמודדות של הנכדים עם הקשיים שהם עוברים, התפתחותם הרגשית ותפקודם במהלך המפגשים עם החייזרים ובהרפתקאות שהם עוברים.

"קרנבל בחלל" מאת משה גולדברג. הוצאת הספרים "ספרי ניב", 301 עמודים. מחיר לצרכן 84 ש"ח. להשיג בחנויות הספרים ובחנויות הספרים הדיגיטליות באינטרנט.

כדברא – היומן המפוצל מאת ליאת רוטנר

"כדבראהיומן המפוצל" מאת ליאת רוטנר,  בהוצאת "דני ספרים", מבוסס על סדרת הטלוויזיה המצליחה מאת מיכל קופרקרן, סיוון שיקנאג'י ועינת שחק. הוא פותח לפנינו עולם סודי, קסום ומפתיע, שבו שום דבר הוא לא מה שחשבנו, וכבר אין לדעת מי הטובים ומי הרעים. כמו הסדרה גם הספר מלא התרחשויות, מתח וקסם.

מאז שקירקי זוכרת את עצמה היא לא משתלבת בסביבה. יש לה חזיונות מוזרים שבהם היא רואה את העתיד, ואיש לא יודע על כך, פרט לאחותה אביגיל. לילה אחד, לאחר הגיעה לגיל ששעשרה, נגלית אליה אישה מסתורית וקוראת לה לבוא בעקבותיה. קירקי יוצאת למסע לאיתורה, ובמהלכו היא מגלה שהיא אינה בת אדם רגילה, וכי נכון לה תפקיד שישנה את גורל העולם וישפיע על כל הקרובים אליה.

לילה, לעומתה, גדלה מגיל קטן להיות כדברא. בעת שילדים אחרים משחקים במשחקים רגילים, היא מתאמנת בלחשים וצופה באמה, הכדברא החזקה ביותר, ומקפידה להסתיר מכולם, כולל מבן זוגה שחר, את האמת על עצמה.

כשלילה פוגשת בקירקי משתנים כללי המשחק. במלחמה מול הגרומלים, אויבי הכדברות, נאלצות השתיים לשתף פעולה, אך משהו עומד ביניהן ומחבל בסיכוייהן להצליח.

"כדבראהיומן המפוצל" מאת ליאת רוטנר. הוצאת "דני ספרים", 239 עמודים. מחיר לצרכן 88 ש"ח, להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

 

חייבים לקרוא גם:

לא ניתן להגיב