סקירה: ספרים חדשים לנוער

אוטיסטה/ מאת דניאל עמית

סדרת ספרי הקומיקס אוטיסטה מאת דניאל עמית היא סדרה שהגיבור הראשי שלה, וגם היוצר שלה, הוא נער אוטיסט.

הספר "אוטיסטה 1" נכתב בתקופת הילדות והנערות של דניאל והספר "אוטיסטה 2", נכתב בתקופה של התפכחות, של הבנה של דניאל את עצמו כשבסוף הספר הוא לאט לאט משלים את תהליך הקבלה של עצמו עם החולשות והיתרונות הרבים.

בשני הספרים, באמצעות ציורי קומיקס צבעוניים, דניאל מתאר מגוון סיטואציות שונות בחייו: איך אוטיסטים מתמודדים עם אוכל גרוע במסעדה? איך אוטיסטים מתמודדים עם שחייה בקבוצה? ואיך זה שאוטיסט, גיי וטרנסג'נדר מתאמנים בחדר כושר בלי שזה נשמע כמו התחלה של בדיחה?

באמצעות ציורי קומיקס של סצנות מחיי היומיום, הוא מתאר באופן הומוריסטי ואירוני את חייו כאוטיסט. בין היתר, בספר נאלץ דניאל להתמודד עם שדים מעברו, התקפי חרדה, ואימא עקשנית שלא בוחלת בשום דבר כדי להביך אותו.

הספר "אוטיסטה" הראשון היה הצלחה ופתח למשפחות לאוטיסטים לקבל את עצמם כפי שהם. למרות שהספר יכול לעזור לאנשים עם אוטיזם, כל אחד, גם אם הוא לא אוטיסט, יכול להזדהות עם החוויה, עם הבדידות, עם שמחת החיים ועם ההומור שמלווה את הספר. כיום הספר הראשון יוצא במהדורה מחודשת.


דניאל עמית, בן 21, קומיקסאי, מוזיקאי ואוטיסט גאה. נולד בשנת 1997 וגדל ברמת גן. דניאל אובחן בגיל שנתיים וחצי כילד עם אוטיזם. לאורך השנים הוא למד לנצל את חושיו החדים ואת תכונותיו המיוחדות שבזכותן הוא שולט היטב בתחום האיור, הצילום והמוזיקה. אחת האהבות הכי גדולות שלו זה לצייר קומיקס, וציורי הקומיקס שלו הופיעו בין השאר גם בעיתון "זבנג!" ובגרסה המחודשת של "חבורת A4". נוסף לכך הוא מאייר קריקטורות פוליטיות ברשתות החברתיות. הוא הופיע לפני כשלוש שנים בתכנית הריאליטי "אקס פקטור" ומופיע ברחבי הארץ במופע אינטימי שכולל הרצאה על האוטיזם ושירים שכתב והלחין בנושא.


דניאל עמית מספר: "לפני כארבע שנים יצא לאור ספר הקומיקס הראשון שלי 'אוטיסטה', שכיום הוא יוצא לאור במהדורה מחודשת ובכריכה קשה במקביל לספרי השני. בספר אני מספר בהומור עצמי על חיי כאוטיסט. הייתה התלהבות גדולה ממנו, קנו אותו רבים, הזמינו אותו בבתי ספר ובאוניברסיטאות ומטפלים רגשיים קנו אותו כדי לעבוד עם אוטיסטים בקליניקה שלהם".

"בעיני 'אוטיסטה' הוא לא רק קומיקס, אלא גם שליחות. בעיניי הסדרה יכולה לעזור לא רק לאנשים שיש להם קשר עם האוטיזם, אלא גם לכל אדם שמרגיש לבד או מרגיש שונה מאחרים. אני מקווה ומאמין ש'אוטיסטה' יכול לעודד אנשים לפרוץ גבולות ולקבל את עצמם כמו שהם".

"אוטיסטה 2" הוא ספרו השני של דניאל מתוך סידרת הספרים בהתהוות "אוטיסטה". ספרו הראשון "אוטיסטה" נכתב בגיל 17 ובו הוא מציג באמצעות ציורי קומיקס, באירוניה ובהומור מתובל בעוקצנות קלה שגם אוטיסטים יכולים לראות את העולם במבט משועשע. בספר סצנות מחיי היומיום של דניאל עמית ושל הסובבים אותו. לדוגמה הוא מספר איך אוטיסטים מתגברים על פרידה, איך מסתדרים עם כלבה שאינה מזהה חתול שהוא אויב ומה לעזאזל קורה לאוטיסטים אחרי גיל 18.

הופעת יחיד

מה זה אוטיזם? מה זה בכלל להיות אוטיסט? איך מרגיש אוטיסט בחברה הרגילה? איך הוא חווה את השונות שלו? איך חווה אותה הסביבה? למה יש אוטיסטים שמצליחים ולמה כל כך קשה להם? על התשובות לשאלות האלה עונה לכם דניאל עמית בהופעת יחיד מרתקת שמשלבת בתוך ההרצאה שירים שכתב על האוטיזם ושירים אחרים. הוא מעביר את החוויה האישית שלו ושל אוטיסטים הדומים לו בפני הקהל.

"אוהבים להציג אותי כסיפור הצלחה, אך יותר משזה סיפור הצלחה זה היה ועדיין מסע ויעד להצלחה. הפכתי למוזיקאי, קומיקסאי, מאייר, צלם ובין האוטיסטים הראשונים במדינה ששילבו אותם בכיתות רגילות. אלה הישגים מאוד משמעותיים", מסכם דניאל עמית.

"אוטיסטה 2 (סיפורים מחייו של אוטיסט)", קומיקס,  צייר וכתב דניאל עמית, הוצאת  מיקה, 81 עמודים, כריכה קשה. מחיר לצרכן 84 .

"אוטיסטה 1 (סיפורים מחייו של נער עם אוטיזם)", קומיקס, צייר וכתב דניאל עמית, הוצאת מיקה, 36 עמודים, כריכה קשה. מהדורה מחודשת, מחיר לצרכן 59 .

להשיג בחנויות הספרים או בחנויות הספרים המקוונות ברשת.

קרקס מירנדס/ מאת קסי ביזלי

ספר נוער, שהיה לרב מכר עולמי וכיכב ברשימת רבי המכר לילדים ונוער של הניו יורק טיימס, הגיע לארץ.

קרקס מירנדס הוא ספר קסום שזכויותיו נרכשו לטלוויזיה ולקולנוע, הביקורות משבחות ומספרות ש״כמו הוגוורטס של הארי פוטר, קרקס מִירַנְדָס הוא מקום שתרצו מיד להיכנס אליו – יצירה מופלאה עם הפתעה בכל אוהל״.

העלילה:

סבא אפרים נהג תמיד לספר לנכדו מַייקי סיפורים נפלאים על קרקס מִירַנְדָס, קרקס קסום שבו ביקר בילדותו: על הנמרה הבלתי נראית ששומרת על שעריו, על האישה־ציפור היפהפייה שיודעת לעוף וכל בעלי הכנף סרים לפקודתה, על הפילה הכי חכמה בעולם ועל הקוסם המופלא מכולם – האיש שמכופף אור.

אבל עכשיו סבא אפרים חולה ומותו קרב, והדודה גרטרודיס הנוראה, שאיננה מאמינה בקסמים, הגיעה כדי לטפל במַייקי. כל הקסם בחייו הצעירים של מַייקי נראה אבוד, עד שסבא אפרים מגלה לו לבסוף את האמת: קרקס מִירַנְדָס המופלא קיים באמת, והקוסם הגדול שלו, מכופף־האור, חב לסבא אפרים נס.

יחד עם חברתו ג’ני מנדוסה, מַייקי יוצא למצוא את הקרקס ואת האיש שהוא מאמין שיוכל להציל את סבו.

הבעיה היחידה היא שמכופף־האור אינו מוכן לקיים את הבטחתו, וכעת מוטל על מַייקי להשיג את הנס שבשבילו הגיע לקרקס.

הוצאת ספריית פועלים.

להשיג בחנויות הספרים המובחרות.

חייבים לקרוא גם:

לא ניתן להגיב