סקירת ספרי ילדים: ספרי ראשית קריאה

ספרי ראשית קריאה חדשים שאהבנו:

אֹרֶן וְרֶקְסִי/ מאת אֲבִיעַד שַׂר־שָׁלוֹם

הַמְּכוֹנָה רָעֲדָה וְזִמְזְמָה וְקִרְקְשָׁה,

וְאָז הִיא הִשְׁמִיעָה קְלִיק וּטְ־רָ־א־ח

וּבּוּם גָּדוֹל

וְהַדֶּלֶת נִפְתְּחָה.

לְאָן הִגַּעְנוּ?

כְּשֶׁאֹרֶן מוֹצֵא בֶּחָצֵר דִּינוֹזָאוּר קָטָן,

הוּא מֵבִין מִיָּד שֶׁהוּא מֻכְרָח לְהַחְזִיר אוֹתוֹ

הַבַּיְתָה לְעִדַּן הַיּוּרָה. מַזָּל שֶׁיֵּשׁ לוֹ בַּבַּיִת

מְכוֹנַת זְמַן שֶׁנּוֹסַעַת לְאָחוֹר וּמַגִּיעָה לְכָל

תְּקוּפָה בַּהִיסְטוֹרְיָה. הַבְּעָיָה הִיא שֶׁלִּפְעָמִים

הַמְּכוֹנָה טָסָה לְאָן שֶׁמִּתְחַשֵּׁק לָהּ

בוביק בן ה-6 אהב את הספר מאוד וכבר קראנו אותו מספר פעמים, שאומר שהספר הזה מוצלח במיוחד. יש בו את כל מה שמעניין: דינוזאור חביב, מכונת זמן, ילד עצמאי שתופס יוזמה והפתעות בכל עמוד.

השפה היא פשוטה, זורמת ולא מתחכמת, והספר נבלע תוך רבע שעה. ממה שהבנו, מדובר בסיפור בהמשכים, ככה שאנחנו כבר מחכים לספר הבא בסדרה, בתקווה שיהיה לא פחות מלהיב מהראשון.

אֹרֶן וְרֶקְסִי, סֵפֶר הַבִּכּוּרִים שֶׁל אֲבִיעַד שַׂר־שָׁלוֹם, מַזְמִין אֶת הַיְּלָדִים לְדַלֵּג בֵּין טְרוֹיָה לַפִּירָמִידוֹת בְּמַסַּע הַרְפַּתְקָאוֹת פָּרוּעַ וּמְשַׁעֲשֵׁעַ.

לִיאָב צַבָּרִי הוּא מְאַיֵּר וְאָנִימָטוֹר, בַּעַל הַטּוּר הַשְּׁבוּעִי "אַב הַבַּיִת" בְּמַעֲרִיב.

הוצאת כנרת, 38 עמ' 72

View this post on Instagram

 

A post shared by Good Mother (@goodmother_il) on

קופיקו בג'ונגל / ספר שישי בסדרה מאת תמר בורנשטיין-לזר

קופיקו בג'ונגל מאת תמר בורנשטייןלזר בהוצאת דני ספרים, הוא הספר הששי בסדרת קופיקו שחוזרת למדפים בהוצאה מחודשת, לפי הסדר המקורי, בעריכה חדשה ועכשווית ובלוויית איורים חדשים

קופיקו חוזר לבקר את כל חבריו בג'ונגל בעזרת מכונת חלומות מיוחדת. מובן שגם בחלום מצליח קופיקו לעורר מהומות מצחיקות. בנוסף משתתף קופיקו במופע קסמים משעשע בהזמנתה של שושנה וזוכה לפגוש את הקוסם המופלא טלפלא.

לאורך כל הספר מלווה הטקסט באיוריו המקוריים של דדי ונגר.

"קופיקו בג'ונגל" מאת תמר בורנשטייןלזר, איורים: דדי ונגר, הוצאת "דני ספרים", 64 עמ'. מחיר לצרכן 78 ש"ח, מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים ובחנות המקוונת של ההוצאה: www.siman-kria.co.il

עֵץ בַּמִּדְבָּר / מאת אֲבִירָמָה גּוֹלָן

"פֹּה טוֹבכִּי פֹּה מִדְבַּר שְׁמָמָה, וְיֵשׁ לִיצֹר הַכֹּל מֵחָדָשׁ, אֵין שִׂמְחָה וְתַעֲנוּג גְּדוֹלִים יוֹתֵר מִלְּהַתְחִיל מִבְּרֵאשִׁית."  

בֶּן־גּוּרְיוֹן בתשובה לַיְּלָדִים שֶׁשָּׁאֲלוּ אוֹתוֹ לָמָּה עָזַב אֶת תֵּל אָבִיב.

סיפור מרגש ומלא השראה, שממנו הילדים לומדים על דמותו של בן גוריון, על אמונה והתמדה. הקטנים התחברו מאוד לסיפור, התרגשו מכל תהליך ההתהוות של העץ וקשייו, ושאלו מי הוא האיש הזה, ששמו מצלצל להם מוכר.

מהספר:

״עֶרֶב־עֶרֶב בָּא בֶּן־גּוּרְיוֹן לִרְאוֹת מָה שְׁלוֹם הַשְּׁתִיל שֶׁלּוֹ. לִפְעָמִים בָּאוּ אִתּוֹ יְלָדִים מֵהַנֶּגֶב שֶׁבִּקְּרוּ אוֹתוֹ בַּצְּרִיף הַקָּטָן שֶׁבּוֹ הוּא גָּר. "אֵיךְ הַשְּׁתִיל שֶׁלְּךָ יִגְדַּל בְּלִי גֶּשֶׁם?" הֵם שָׁאֲלוּ, וְהוּא עָנָה, "הַגֶּשֶׁם יָבוֹא. סַבְלָנוּת. בַּנֶּגֶב צָרִיךְ הַרְבֵּה סַבְלָנוּת."

הַשְּׁתִיל הַקָּטָן צָרִיךְ לִשְׂרֹד בַּמִּדְבָּר, בְּמָקוֹם שֶׁאֵין בּוֹ לֹא צֵל וְלֹא מַיִם; בַּיּוֹם נוֹשֶׁבֶת רוּחַ חַמָּה, בַּלַּיְלָה כְּפוֹר מְכַסֶּה אֶת הָאֲדָמָה, וְשִׂיחַ קוֹצִים רַבְרְבָן שֶׁצּוֹמֵחַ לְיָדוֹ לֹא מַאֲמִין בְּכוֹחוֹתָיו וְקוֹרֵא לוֹ "חַלַּשְׁלוּשׁ".

הַאִם הַשְּׁתִיל הַקָּטָן יַחְזִיק מַעֲמָד וִיגַלֶּה אֵיזֶה עֵץ הוּא עוֹמֵד לִהְיוֹת בְּלֵב הַמִּדְבָּר

הַסּוֹפֶרֶת וְהַמְּתַרְגֶּמֶת אֲבִירָמָה גּוֹלָן וְהַמְּאַיֶּרֶת רֹתֶם טֶפְּלוֹ מְסַפְּרוֹת לַגִּיל הָרַךְ, בְּמִלִּים וּבְצִיּוּר, אֶת סִפּוּר עֲלִיָּתוֹ שֶׁל דָּוִד בֶּן־גּוּרְיוֹן לַנֶּגֶב דֶּרֶךְ מַסָּעוֹ שֶׁל שְׁתִיל קָטָן עִם כּוֹחוֹת גְּדוֹלִים.

בשִׁתּוּף פְּעֻלָּה עִם הַמָּכוֹן לְמוֹרֶשֶׁת בֶּן־גּוּרְיוֹן. הוצאת כנרת. 30 עמ' 72

הבית הנמוך והבית הגבוה/ מאת נורית זרחי

ספר מרגש על ילדה העוברת לגור מבנייין רב קומות לבית קטן בכפר. 

בבוקר הראשון כשהיא יוצאת החוצה היא מאוכזבת. היא רגילה לעמוד באחת הקומות הגבוהות בביתה שבעיר ולהתבונן ברחוב השוקק הנמצא למטה.  "אין כאן כלום!" היא אומרת לאמהּ, והאם מייעצת לה: 'תסתכלי ותראי'.

הילדה מגלה עולם קסום ומרתק, את הטבע ואת כל בעלי החיים. את הציפורים והגוזלים, החלזונות, הקיפודים ואפילו את התנה  -'החיה בעלת העיניים הצהבות והמבריקות' המביטה בה מעבר לגדר. כשמגיע הזמן לחזור לבית הגבוה היא לא רוצה לחזור.  היא מרגישה אחראית על היצורים הקטנים – ובלעדיה מי יאכיל את הקיפודים, מי ישאיר מים לתנה וידאג לכל בעלי החיים הקטנים אליהם התקשרה. היא משתכנעת רק אחרי שהיא מבינה שהחיות לא יוכלו לעבור איתה לבניין רב הקומות בו היא חיה, כי הן חיות בר. 'גם אני רוצה להיות חית בר' היא חושבת לעצמה, אך מבינה שחבריה החדשים צריכים להישאר במקום מגוריהן הטבעיים.

הסיפור עדין ומרגש, ורלוונטי מאוד לרוב הילדים, שכן הוא מדבר על הסיטואציה הכה רווחת של מעבר למקום אחר. גם אנחנו עברנו לא מזמן למקום חדש והילדים הזדהו מאוד עם הילדה ועם המעבר שהיא עשתה.

ספר מומלץ בחום!

איורים: הילה חבקין

32 עמודים, הוצאת הקיבוץ המאוחד

חייבים לקרוא גם:

לא ניתן להגיב