מתנות חכמות לילדים סקרנים

אחד הספרים שהכי אהבתי כילדה, בין הג׳ינגי ליומניהם של ניר שרוני וציון כהן, הוא האטלס לילדים. קיבלתי אותו במתנה מחברה של אמא ליומולדת שש, ולא עזבתי עד גיל חטיבת הביניים. אני זוכרת את עצמי מעיינת בו שעות, קוראת על תופעות טבע ומדינות, משננת על הדרך דגלים וערי בירה. עם מעברי הדירה של הוריי האטלס אבד, וחבל, כי גם בוביק היה נהנה לעיין בו.
שמחתי לגלות שלהוצאת דני ספרים יש סדרה בדיוק בסגנון הזה, ספרי ידע לילדים בגילאי תחילת יסודי, צבעוניים עם הרבה תמונות ובשלל נושאים מסקרנים.
קיבלנו לסיקור את ספר הדינוזאורים וספר כדור הארץ ואהבנו. בוביק בן ה-4 התלהב מהנושאים החדשים, שלא חשב עליהם עד כה (איך נוצרים נהרות והרים, למשל).

ספר הדינוזאורים מביא כל מיני עובדות מעניינות על הדינוזאורים, כגון מי הקטן ומי הגדול ביותר, מה הם אכלו, איך הגנו על עצמם, ולאן נעלמו, הכל בליווי תמונות ואיורים.

img_0245

 

img_0244

 

ספר כדור הארץ מספר על מערכת השמש וכדור הארץ בתוכה, הרים, נהרות, חופים, תופעות טבע שונות.

img_0248

img_0249

בוביק היה סקרן מאוד, עיין בתמונות, התעניין ושאל שאלות.

הספרים כתובים בשפה פשוטה, שמעניינת את הילד, הדפים – דפי כרומו איכותיים, והאיורים יפים ומפורטים. הספרים מקנים לילד מונחים בסיסיים בתחומים האלה. בעמוד האחרון יש מילון מושגים, המוסברים בצורה מפושטת וקלה להבנה לילדים בגילאי גן חובה- תחילת היסודי.

img_0246

ספרי "ראשית מידע״, הוצאת "דני ספרים". 


screen-shot-2016-11-12-at-1-18-13-am
עדיין אני עם הנוסטלגיה..
אחד הדברים הכי כייפים ומרגשים שהיו לי כילדה בתחילת שנות ה- 90, היה לקבל בדואר את עיתון הילדים השבועי. כולנו, צ׳ופר ואחר כך מעריב לנוער וראש אחד.

הייתי כל השבוע מחכה ליום חמישי, כדי לחזור מביה״ס ולמצוא את העיתון באריזה האפורה על השולחן שלי. הילדים שלי, שגדלים בעולם של ״הכל ועכשיו״, עולם בו מקבלים כל סרט מצוייר שרוצים בהינף אצבע, וכל תוכן מאתגר נחשב למשעמם, כנראה לא יבינו זאת אף פעם.

נזכרתי באותה תחושת ההתרגשות, כשקיבלנו בדואר את עיתון הילדים עיניים. ״בוביק, תראה, עיתון!״, קראתי לגדול שלי. בוביק, שעדיין קיווה שמתוך האריזה השטוחה אשלוף טרקטור או כבאית של סמי הכבאי, התקרב אליי בחוסר אמון. ״ספר?״ שאל בוביק. ״עיתון! כמו שיש לגדולים, רק לילדים. בוא נקרא״.
בוביק בן ה-4 הוא עדיין לא קהל היעד של עיניים, אבל הסתקרן מאוד. ״כל העיתון – על צינורות!״ אמרתי לו, והוא התחיל להתלהב, כי צינורות זה בהחלט יכול להיות מעניין ולהתחבר בסוף לסמי הכבאי. עלעלנו בגליון וראינו הרבה הרבה סוגים של צינורות. צינורות של מים, וצינורות בגוף האדם, וצינורות בחשמל.

בין השאר, מלמד הגיליון, בהקשר נושא העל שלו – צינורות: איך לבנות טלסקופ, איך להכין קנלוני, על שיטות להובלת מים, על צינורות באמנות, על הפיזיקה של צינורות, איך להכין חליל פאן, על תיקון צנרת, על עורקים וורידים, על מערכת העיכול, על צינורות בצמחים, על צנתור, על קשית שתייה, על ברז כיבוי אש ועל מפתח צינורות, על המוביל הארצי, על צנרת ביוב, על האדריכלות ב'מרכז פומפידו' וגםשׂיחה עִם ילדים בַּנושֵׂא 'צינורותסיפורים, קומיקס, הפעלות וחידות

גליון גדוש, מרתק, מגוון, שנבנה במקצועיות רבה ועם הרבה מחקר מקדים. בין המשתתפים בגיליון המרשים הזה, פרופ' דן ליברזון, מומחה להנדסת הסביבה, ד"ר אמיר בן שלום, המנהל המדעי של מוזיאון בלומפילד למדע בירושלים, העיתונאי והעורך דב אלפון, המורה והמחנך זאב גולן, הסופרת שהם סמיט, הסופר והמרצה לפיזיקה ולמתמטיקה אשר קרביץ, השף מנה שטרום, האוצרת לאמנות ריטה קרסטינג, הסופר משה קרון, ואיש התקשורת תני גולדשטיין.

"גיליון כזה הוא תוצאה של שישה חודשי עבודה, מחשבה ופיתוח שלנו, במערכת "עיניים״ ומעתה הוא של הילדים קוראי "עיניים" ושל משפחותיהם, שממשיכים ומרחיבים עוד את העניין והיצירה במגזין, אומר תמיר ראונר, העורך של "עיניים".

screen-shot-2016-11-12-at-1-19-09-am
כמישהי שעבדה הרבה הרבה שנים בחינוך ופיתוח הדרכה – הערכתי מאוד את החשיבה החינוכית שמאחורי בחירת הנושא, עיבודו והתאמתו לילדים בגילאי היסודי.

בוביק הסתכל על התמונות, שאל שאלות חכמות ופתר חלק מהחידות, בעזרתי.

screen-shot-2016-11-12-at-1-18-54-am

גליון אינטואיציה היה לטעמי מרתק לא פחות אולם כמובן מיועד לילדים הרבה יותר גדולים, בעלי החשיבה המופשטת.

הגליון עוסק בשאלות כמו: מהן אינטואיציות? איך הן נוצרות? עד כמה הן אמיתיות? האם אפשר לסמוך עליהן? מתי אנחנו טועים בהערכות שלנו? איך מתעתעת האינטואיציה את הקוראים בספרי הבלשים? האם אינטואיציה יכולה לעזור במציאת הוכחה מתמטית? כיצד האינטואיציה משתתפת בחקירות משטרה? האם יש לאינטואיציה תפקיד בעולם המשפט ומהי אינטואיציה שיפוטית? מהו חלקה של האינטואיציה במשחקי שחמט? מהו מקומה של האינטואיציה בתהליך היצירה האמנותית? וגם: על הסברה הרואה באינטואיציה אגדה בלבד, מושג שאין בו צורך ואפשר להסתדר בלעדיו.

screen-shot-2016-11-12-at-1-18-33-am
עיניים הוא מגזין ילדים איכותי ביותר. כתוב ברמה גבוהה, מלמד דברים חדשים, מעודד חשיבה, מסקרן. ממליצה מאוד, לילדים בגילאי היסודי. אלה שעדיין לא קוראים, אפשר לקרוא איתם ביחד.

מגזין עיניים הושק בנובמבר 1994 כ"אחיו הצעיר" של כתב העת הרב תחומי של מוזיאון ישראל "משקפיים", והיה מאז למרכיב משמעותי בתחום ה"תרבות" לילדים, במשמעותו הרחבה והעמוקה ביותר. "עיניים" מופץ לבתי המנויים וניתן לרכישה גם ברשת חנויות סטימצקי.

לסיקור גליון בנושא ״מחר״, לחצו כאן.

חייבים לקרוא גם:

לא ניתן להגיב